Повторити
значення термінів «сатира», «сатирична розповідь», «гумор», «іронія»,
«антитеза»; характеризувати героів;у робочих зошитах продовжити речення"Я думаю,що афера Доранта полягає в тому ,що..." \
06.04.20120 року.
Тема.Мольєр "Міщанин-шляхтич" Основні та другорядні образи комедіі.
Завершіть речення (уробочих зошитах)
Головниц герой комедіі"Міщанин -шляхтич"-
Пан Журден прагне-
Слуги в комедіі-
Люсіль-це ...
Весела вигадка про сина турецького дворянина належить ...
Перевдягнувся на турецького вельможу ...
Пана Журдена посвятили в сан...
На банкет пан Журден запросив...
Маркіза Дорімена закохона...
У кінці намічаються весілля...
Порівняйте пари персонажів: Журдена з Клеонтом,Журдена з ДОрантом
Спільне (Журден і Клеонт)- міщани, заможні.
Відмінне :
Журден- обмежений,хоча прагне до навчання, марнославний, грубий; намагається видавати себе не за того, ким є.
Клеонт- чесний, благородний, прямодушний,запальний,здатний на палкі почуття.
Спільне(Журден і Дорант)
Живуть в одному місті, обидва закохані в маркізу.
Відмінне :
Журден-міщанин, неосвічений,наівний; деспотичний у родині;прагне стати аристократом,не розуміючи суті аристократизму.
Дорант- дворянин;нечесний, підступний, хитрий,лицемірний;шахрай;знає тонкощі придворного етикету.
Схарактеризуйте решту персонажів комедіі.
Мольєр започаткував 2 види комедіі- комедію характерів і комедію ситуацій.У "Міщанині-шляхтичі" поєднано обидва жанрових різновиди. З одного боку, ми маємо тут яскраві типові характери,а з іншого боку, тут безліч кумедних ситуацій, у які потрапляють героі.
Домашня робота.Підготувати характеристику Люсіль,Ніколь і Ков"єля.
Продовжте речення "Основним об"ктом сатиричного зображення у комедіі є..."
08.04.2020 року
Тема .Засоби комічного (гумор, іронія, сатира, сарказм ).Елементи народного театру.
Завершити речення :
Головний герой комедіі " Міщанин-шляхтич"-...
Пан Журден прагне...
Слуги в комедіі-...
Люсіль- це...
Весела вигадка про сина турецького дворянина належить...
Перевдягнувся на турецького вельможу...
Пана Журдена посвятили в сан..
На бенкет пан Журден запросив...
Маркіза Дорімена закохана...
У кінці намічаються весілля...
Повторіть терміни гумор, іронія, сатира, антитеза .
Гумор- вид комічного, коли серйозне в житті зображено в жартівливому тоні, коли про людські вади говориться з добродушною посмішкою.
Іронія- засіб гумору та сатири, заснований на приховано-глузливому, зневажливо-осудливому зображенні людини чи явища.
Сатира-художні твори різних жанрів,у яких різке викриттязображуваного поєднано з його гострим висміюванням.
Антитеза- пі дкреслене протиставлення протилежних життєвих явищ,понять, почуттів, характерів.
Знайдіть в комедіі приклади використання гумору, іроніі, сатири, сарказму
Сміх у комедіі має величезну виховну силу.Чому?
Відповідь запишіть у зошит.
Сміх Мольєра багатозначний:веселий, доброзичливий, жеттєрадісни й, викривальний, нищівний.
Наведіть приклади.
Які засоби комічного автор використав, щоб найбільш точно змалювати своіх персонажів?
Що висміює і що прославляє Мольєр у комедіі?
Які моральні висновки можна зробити, розглянувши образ пана Журдена?
( Відповфіді запишіть у зошити ).
Домашня робота.Опрацювати матеріал підручника ст.280-281.
Напишіть мініатюру на тему "Похвала Мольєрові".
13.04.2020 року.
Тема.Контрольна робота з теми "Бароко і класицизм"(Тести)
Початковий та середній рівні(1 бал).
1.Укажіть, про який стиль літератури ідеться:"Вирізняється художньою яскравістю й пишністю, великою силою емоційного впливу, ідейною багатозначністю, в основі якоі- драматично загострене сприйняття світу та людини".
а)Романтизм; в)Відродження;
б)класицизм; г)бароко.
2.Укажіть краіну, в якій виник класицизм.
а)Англія; в)Італія;
б)Франція; г)Іспанія.
3.Укажіть назву театру, який заснував Мольєр:
а)"Сучасний театр"; в)Славетний театр";
б)"Блискучий театр"; г)"Класичний театр".
4.Укажіть назву твору іспанського драматурга П.Кальдерон де ла Барки:
а)"Сон літньоі ночі"; в)"Життя-це сон";
б)"Любов до життя"; г)"Поетичне мистецтво".
5.Укажіть основну пристрасть пана Журдена:
а)Пристрасть до всього нового; в)До всього старовинного;
б)до всього прекрасного; г)до всього дворянсчького.
Достатній рівень(правильна відповідь - 1 бал)
Завдання з вибором кількох правильних відповідей
6.Укажіть риси характеру пана Журдена:
а)інтелігентність; г)довірливість;
б)брутальність; д)чемність;
в)самозасліпленість; е)освіченість.
З авдання з вибором однієі правильноі відповіді
7.Укажіть зайве правило в естетиці класицизму:
а)єдність діі; в)єдність місця;
б)єдність характерів; г) єдність часу.
Високий рівень
Завдання відкритоі форми зкороткою відповіддю(1бал)
8.Узагальнене судження в стислій, художньо- ефектній формі, в основі якого нерідко лежить логічно несподіваний поворот думки,-це...
9.Чому сцени навчання пана Журдена викликають сміх?
10.Як бароко вплинуло на подальший розвиток світовоі культури?
15.04.2020 року.
Тема.Антуан де Сент-Екзюпері "Маленький принц"- філософська алегорична казка- притча.
Опрацюйте матеріал підручника на ст.282-284 .Складіть і запишіть у зошити анкету письменника.
Словникова робота.
Казка- ...(запишіть)
Алегорія-це художній засіб, за допомогою якого узагальнене поняття розкривається через конкретні образи.
Притча-це невеликий твір повчального характеру з чітко вираженою мораллю.
Казка -притча "Маленький принц" була написана Екзюпері під час його перебування у вимушеній еміграціі в США, звідки письменник рвався на фронт.Книжку замовило 1942 року видавництвояк різдвяну історію для дітей. Опублікували ж іі 1943 року, незадовго до загибелі письменника.Ця поетична казка- про мужність і просту мудрість дитячоі душі, такі важливі "недитячі" поняття ,як життя і смерть, любов і відповідальність, дружба і вірність.
Прочитайте розділи казки ст.284-291 (підручник)..
Кому присвятив свою книжку автор ? Чому?
Який висновок щодо світу дорослих і світу дітей робить автор у присвяті?
Що і через що втратив оповідач у 6 років?
Чи подорослішав оповідач?
Головне почуття героя- це..
Головне почуття оповідача -це...
Хто зустрівся хлопчикові в пустелі?
Що попросив хлопчик намалювати?
Чому хлопчикові нейбільше сподобався останній малюнок?
Як ви розумієте слова хлопчика:"Якщо йти все вперед та вперед, лалеко не зайдеш..."?
Щонового ми дізналися про світ дорослих і світ дітей?
Навіщо льотчик купив фарби й кольорові олівці?
Чому дорослий чоловік , який востаннє малював у 6 років, раптом знову почав малювати?
А як складаються ваші взаємини з дорослими?
Дайте письмово відповіді на запитання.
Що ви дізнались про баобаби? У чому криється іхня небезпека? Яким є алегоричний зміст
історіі з баобабами?
За чим полюбляв спостерігати маленький принц?
Як на планеті маленького принца появилася квітка? Передайте іхню розмову.Яким виявився хорактер маленькоі красуні?
Домашня робота.Прочитати казку "Маленький принц".Уміти переказувати, коментувати.
Прокоментуйте письмово цитату "Є такий закон. Причепурився сам уранці, причепури гарненько і свою планету ..."
22.04.2020 року
Тема.Людські взаємини , моральні цінності в казці -притчі "Маленький принц"
Художні образи твору.
Казку побудовано з окремих епізодів, кожний з яких має логічну завершеність, але єднає іх саме образ Маленького принца , котрий, подорожуючи по різних планетах, шукає істину. Автор не випадково віддає перевагу діалогічному пошуку істини, адже це не просто діалоги -це діалог душі людини із самим собою. Хоча твір певною мірою фантастичний, у ньому порушуються цілком земні прблеми.
Дайте відповіді на запитання, запишіть у зошити.
Якою ви уявляєте планету Маленького принца?
Чи можна сказати, що цого планета- це його домівка? Чому?
Навіщо принцу щоденно виполювати баобаби?
Що символізують баобаби і планета ,якій вони загрожують?
Як ви розумієте вислів Маленького принца "Встав уранці, умився, привів себе до ладу- й одразу ж упорядкуй свою планету"?
Яке значення для принца мала Троянда?
Розкажіть про характер Троянди.Кого вона уособлює?
Чому Маленький принц вирішив покинути свою планету?
Охарактеризуйте представників планет.(за зразком)
Король-необмежена влада, владолюбство.
Честолюбець-...
Пияк-...
Бізнесмен-...
Ліхтарник-...
Географ-...
12 кроків Маленького принца до пізнання істини
1 крок-прощання з астероідом В-612 ( астероід- символ домівки, вулкани- те, за що ти відповідаєш, Троянда- символ краси, духовності, баобаби- зло, погані звички0;
2 крок- зустріч зі змією на Землі ( змія - символ долі, земноі мудрості );
3 крок- зустріч принца з квіткою з трьома пелюстками (квітка- символ духовності);
4 крок -Маленький принц на високій горі( гора- високий ідеал, якого прагне досягти людина) ;
5 крок- сад із трояндами (сад-переважання добра);
6 крок-зустріч із Лисом (Лис- символ мудрості, відповідальності) ;
7 крок- зустріч із стрілочниками( потяг- символ людськоі долі, життєвих шляхів, що рухаються у всіх напрямках);
8 крок- зустріч з торгівцем пігулками від спраги (пігулки- символ прагнення людства
забути с воі прблеми )
9 крок- зустріч із пілотом (пілот- друг);
10 крок- криниця ( криниця- символ духовності буття);
11 крок- зорі, що вміють сміятися (зорі- символ щастя, краси);
12 крок- повернення до землі, до людей, до природи, до своєі душі.
Домашня робота.Схарактеризувати образ оповідача, лиса та троянди( письмово).
27.04.2020 року.
Тема. Філософський зміст казки "Маленький принц" .
"Найголовнішого очима не побачиш..."
Антуан де Сент-Екзюпері вважав, що все велике виростає із малого- із насіння, із паростків, із дитини.Отже, письменник вбача своім завданням доглядати добре насіння, полоти бур"ян на планеті Земля, як дбайливий садівник, адже відчував себе відповідальним за все людство.Філософський зміст його творів і досі розшифровують десятки вчених.
Дайте вфідповіді на запитання.
Чому заплакав маленький принц, побачивши на Землі повно рож у саду?
Як принц познайомився з лисом?
Що означає приручити?
Як потрібно приручати та які якості характеру для цього слід мати?
Що таке обряди за словами лиса?
Яку таємницю подарував хлопчикові лис?
Як змінилися погляди маленького принца щодо своєі квітки?
Чим завершується казка-притча?
Якою ви вважаєте кінцівку твору- оптимістичною чи песимістичною?
Маленький принц і пілот пройшли довгий шлях до криниці з живою водою. Це був шлях
не тільки через пустелю, а передусім шлях через своі сумніви й суперечності, це -духовний шлях іхніх сердець, які поступово відкривали для себе сенс буття.
Екзюпері говорив, що написав цю казку для дорослих, яка про людину,іі місце у світі й про шанс подолати відчуженість між людьмиОбраз Маленького принца виник не випадково: в автора був брат Франсуа, який помер дитиною. Брати дружили між собою, а потім один з них став дорослим, обрав прфесію льотчика, а інший "полетів на невідому далеку планету і назавжди золишився дитиною".
Запишіть і продовжте "Маленький принц втілив у собі ті якості, які надають сенс людському життю. У нього добре серце, розумний погляд на світ........."
Чи допоміг Маленький принц пілотові?(відповфідь запишіть).
Дружба у розумінні героів казки тлумачилась так:
розуміння, співчуття;
допомога, підтримка, розрада, самопожертва;
......
........(допишіть).
Домашня робота.Складітьі запишіть портрет людей, якими іх побачив маленький принц.
Доведіть, що "Маленький принц"- філософська казка- притча.
29.04.2020 року
Тема.Річард Бах "Чайка Джонатан Лівінгстон".Сюжет твору Р.Баха як філософська метафора людського буття.
1. Словникова робота: фентезі,
повість-притча, екзистенціалізм.
Фентезі – (англ. fantasy –
фантазія) – літературний жанр фантастичної літератури, дія якого
відбувається у вигаданому світі, де чудеса і вигадка нашого світу є реальністю.
Повість-притча – епічний твір з моральною
повчальною ідеєю.
Екзистенціалізм – літературна течія, в основі якої
лежить зосередженість на особі, яка залишалася наодинці з буттям. Екзистенція з
латині перекладається як «існування». Письменники-екзистенціалісти вважали, що
існування передує справжній сутності людини, котра знаходить свій сенс життя.
Формування нових знань,
умінь, навичок.
1. Ричард Бах – американський
письменник. Народився у 1936 році. Льотчик за фахом. Служив у
американській авіації з 1956 по 1962 роки. Повернувшись, став журналістом,
працював у журналі «Флайнг». Опублікував багато нарисів, статей, оповідань.
Його творчості притаманні риси екзистенціалізму, неоромантизму. Автор декількох
популярних книг про авіацію, зокрема «Ничто не случайно» (1963), «Биплан»
(1966), «Чужий на землі» (1963). Великого успіху досяг автор, написавши
повість-притчу «Чайка Джонатан Ливингстон» (1970). Нині живе і працює в
Америці. Окрім того, готується переклад другої частини – продовження
повісті-притчі «Чайка Джонатан Ливингстон».
2. Складання анкети письменника (записати у зошити )
1. Прізвище, ім’я, по батькові: ...
2. Роки життя:
3. Країна, яку представляє:
4. Жанр, в якому прославився:
5. Напрям в літературі: .
6. Найвідоміші твори: «Ничто не
случайно» (1963), «Биплан» (1966), «Чужий на землі» (1963), «Чайка
Джонатан Ливингстон» (1970).
Прочитайте твір.
3.
Етап передрозуміння твору.
Бесіда.
·
Яке враження на вас справила повість-притча?
·
Що сподобалося найбільше?
·
Що здалося незрозумілим і дивним?
·
Які асоціації виникли?
·
Яка була ваша перша думка щодо сюжету?
·
Які ви запропонували б теми до уроку? («Безмежний політ Чайки», «Куди кличе
нас Чайка?»)
4. Аналітико-інтерпретаційна частина
уроку.
·
Хто є головним героєм повісті? (Чайка Джонатан Лівінгстон.)
·
Де відбуваються події? (На березі моря. Зграя чайок.)
·
Отже, у нас виокремлено світ Зграї. Охарактеризуйте світ Зграї? Які закони
діють у ній?
·
Чим відрізняється Джонатан від інших чайок?
·
Розгляньте ілюстрацію. Що можна сказати про політ чайки? (Чайка летить
проти вітру, на відміну від іншої.) Про що це свідчить? (Не такий як всі. На
незвичайний політ указують крила.)
·
Чому Джонатан постійно відмовляється від їжі? («Голодный и счастливый,
он утолял свою жажду знаний».)
·
Чи страждає герой? Чому? (Так, йому не вистачає «вищого пізнання».)
·
Чому чайки не розуміли його? Зачитайте епізод із твору.
·
Чому Джонатан не хотів бути таким, як всі, знаючи про ставлення інших, ішов
наперекір Зграї?
·
До чого прагнув герой?
·
Чи вдавалися йому спроби навчитися літати? (Він боявся себе втратити.
Маленький принц теж боявся втратити себе, загубитися у світі, стати таким, як
усі.)
·
Який момент був переломним у його житті? Зачитайте. (Після невдалої спроби,
отямившись у темряві.)
·
Які природні образи підкреслюють його стрімке бажання? (Образ вітру,
ранку.)
·
Розкрийте символічне значення образів вітру, ранку? (Вітер – поривання,
неймовірне бажання, Джонатан був, як стрімкий вітер, ранок – початок нового
життя. «Он как будто родился заново, трепеща от восторга, что преодолел
страх».)
·
Чого досяг Джонатан? («О миг торжества! Предельная скорость! Это –
прорыв в запредельное. Звёздный час в истории Стаи! Будущее забрезжило светом
надежды».)
·
Чому герой був упевнений у власних силах?
·
До чого привело його бажання літати? (Став ізгоєм.)
·
Його світ змінився?
·
Що було рятівним для нього? (Небо, свобода.)
·
Що символізує небо? («Небеса – это совершенство».)
·
Які події змінюють його життя? (Зустріч з іншими чайками, зокрема з
Чангом Салліваном.)
·
Чи змінилося життя Джонатана, коли він зустрів чайку Чанг? (Чанг був його
наставником, спрямовує його на шлях пізнання.) Доведіть цитатами з тексту.
(Знову теорія буддизму: «Чайки, что скитанням предпочитают
совершенство, успевают везде и всюду».)
·
Чому чайка повинна пройти певний шлях, щоб стати Великою? («Смысл жизни
в том, чтобы найти идеал, постичь его и явить остальным».)
·
Який закон діє для Великої Чайки? («Быть самим собой. Без свободы
чайка – не чайка».)
·
Знайдіть описи чайок. Чому чайки зображені саме у таких кольорах? (Сверкающие,
серебристые, сияние крыльев, лучезарное свечение, ослепительные, отлиты из
полированного серебра, белоснежные, белые перья.) Чому такі кольори?
·
Чанг висловив таку думку: «Летать прошлым и будущим, познать суть
добра и любви». Чи згодні ви з цією думкою? Доведіть.
·
Яка думка не давала спокою Джонатану? (Він хотів повернутися до своєї
Зграї.)
·
Остаточним рішенням було повернутися. Прокоментуйте останню пораду, яку дав
Саллі Джонатану. («Та чайка видит дальше, которая выше летит».)
·
З ким зустрівся Джонатан, повертаючись додому? (Флетчер Лінд.)
·
Хто такий Флетчер Лінд? (Учень Джонатана.)
·
Чим він відрізнявся від інших учнів Джонотана? (Він був таким, як і свого
часу сам Джонатан. – Гордовитим, юним, вільним.) Джонатан стає на новий
шлях пізнання, передаючи свій досвід іншим ізгоям.
·
Чого навчає Лівінгстон своїх учнів? (Запис міркувань у зошити.)
Обґрунтуйте.
1. «Дальше видит та птица, которая
выше летает».
2. «Серость жизни, страх и зависть –
причина того, что жизнь чайки столь коротка».
3. «Высь – познание сути добра и
любви».
4. «Быть самим собой. Без
свободы чайка – не чайка».
·
Чому, навчивши своїх учнів, Джонатан вирішив повернутися з ними до Зграї?
·
Чи виникало почуття страху у чайок? (Так, але «Свободные птицы
вольны лететь куда хотят и быть самими собой».)
·
Прокоментуйте реакцію Чайок зі Зграї на побачене. (Здивування, насолода
побаченого польоту, згодом коло однодумців-учнів Джонотана поповнилося.)
·
Чому Джонатана чайки називали «Син Великої чайки», «Диявол»,
«Злой гений»?
·
Чому так по-різному? (Після падіння Флетчера. Тому що у будь-якому світі
існує пояснення незвичайного – або святий, або диявол. «Для них ты либо
чистое божество, либо нечистая сила».)
·
Як ви гадаєте, чому у Джонатана не було ненависті до Зграї? («Нужно
учиться видеть истинную чайку и в каждой из них помочь им разглядеть ее в себе.
Это называется любовью. и это есть дар».)
·
Чому саме Флетчеру вирішив передати наставництво наш герой? Думку
підтвердіть цитатами. («Его сердце было наполнено добром и любов’ю».)
·
Чому Джонатан дав пораду своєму учневі наостанок? Чи було це потрібно
Флетчеру? («Не верь тому, что говорят тебе твои глаза: их возможности
ограничены. Смотри так, чтобы понять, осознай то, что уже известно тебе, и ты
увидишь путь к полёту».)
·
Пригадайте вислів мудрого Лиса із твору «Маленький принц»
А. де Сент-Екзюпері: «Добре бачить тільки серце.
Найголовнішого очима не побачиш». Що мається на увазі? (Світ, людину
потрібно відчувати душею, а не тілом.)
·
Чи був передбачуваним фінал повісті-притчі?
·
Як ви думаєте, що сталося з Джонатаном? (Переродження в іншу форму –
духовну. Маленький принц помер, щоб воскреснути у зорях.)
·
Що допомогло героєві на шляху до досконалості? (Заповнюємо рис. 1.
Після його заповнення робимо висновки: Джонатану допомогло бажання свободи
вибору, пізнання, вдосконалення, віра у власні сили, любов та добро на
відміну від інших у зграї, де вони існували, а не жили.)
·
Отже, який же шлях пройшов Джонатан до пізнання? (Робота з рис. 2
«Шлях Джонатана до пізнання»)
IV. Підсумкова бесіда.
·
Знайдіть ознаки притчі у творі. (Морально-філософські роздуми автора.)
·
Як ви думаєте, які повчальні моменти містить твір? (Філософські
роздуми про сенс життя людини. Потрібно любити життя, людей і ти
досягнеш найвищих почуттів. Ознаки казки: незвичний сюжет,
персоніфікація птахів.)
·
З яким твором можна провести паралель, читаючи повість-притчу Р. Баха?
(А. де Сент-Екзюпері «Маленький принц».)
·
Яка авторська думка у притчі «Маленький принц»? (Шлях до істини нелегкий.
Доводиться бачити багато негативного, проходити через різні випробування.
Людина увесь час перебуває у пошуку. Подорож Маленького принца – це шлях
до пізнання світу, шлях до істини.)
·
Визначте головну авторську думку повісті-притчі Р. Баха.
·
Дійсно, у кожному із нас живе Чайка Джонатан Лівінгстон, тільки
потрібно навчитися бачити справжню людину і в кожній із них допомогти
розгледіти її в собі. Джонатан – це символ безкінечних можливостей того, хто
вміє мріяти, вірити в досконалість, любити життя. І тоді людина здатна пізнати
добро, любов, і знайти свій сенс життя.
Велика Чайка =
Справжня Людина
·
Чи можемо ми дати відповідь на запитання теми уроку «У чому сенс життя?» і
продовжити вислів Ж.-Ж. Руссо? (Учні висловлюють власні думки,
обґрунтовують їх: «Жити – це не означає дихати, це значить … діяти». Ж.-Ж. Руссо.)
V. Домашнє завдання.
1. Написати твір-мініатюру «Сенс мого
життя».
2. Розмалювати світи Джонатана Лівінгстона.
Знати зміст твору.
4.05.2020 року
Тема.Річард Бах "Чайка Джонатан Лівінгстон" Художній конфлікт і можливість його подолання. Ознаки пртчі у творі.
Запишіть у зошити.
Особливості художнього методу Р.Баха:
максимум правди;
використання ритму;
пауза у визначених місцях тексту;
спектр вузькоі уваги до подіі;
опис техніки і майстерності польоту;
використання цитат із творів;
філософічність і афористичність.
Художній конфлікт повісті- притчі Р. Баха :
між духовністю та бездуховністю,
мрією та буденністю,
прагненням до самовдосконалення, ідеалу та заскорузлістю,душевним застоєм.
Літературний диктант
1.Занепокоєння та обурення в поведінці Джонатана в членів зграі викликає.....
2.Чи довго герой дослухався до вмовлянь своіх батьків стати таким , як всі ?
3.Причиною зібрання Зграі на нараду стало....
4.Як Джонатан реагує на наказ найстаршого вийти на середину кола?
5.Яке насправді рішення приймає найстарший?
6.Що відчуває Джонатан у вигнанні?
7.Як живе тнова зграя, до якоі потрапив Джонатан? (підр. ст 314 )
8.Про що ще дізнається герой?
9.Що повинен зробитиДжонатан для того, щоб наблизитись до досконалості?
10Чому Джонатану захотілось повернутись на землю.
11.Джонатан збирає невелику команду з чайок для...
12.Чим завершується повість?
Ознаки притчі у творі:
Притча- ......(пригадайте і запишіть)
Особливості притчевоі прози:
своєрідна двоплановість;
багатопланові символічні образи;
ускладнені просторово- часові характеристики;
іронічність;
театральність;
ситуаціі морального експерименту .
Домашня робота.Визначте і запишіть головні думки повісті Р. Баха "Чайка Джонатан Лівінгстон", іі моральні уроки.
06.05.2020 року
Тема. Алегоричні образи повісті. Утілення прагнення до високоі мети в образі чайки Джонатана.
Характеристика образу Д. Лівінгстона :(запишіть у зошит)
1.Джонатан мріяв.....
2.У досягненні мети часто зазнавав...
3.Члени зграі були переконані в тому,що чайки приходять усвіт для того,...
4.У пошуках Прориву герой нерозумів відмову інших чайок ....
5.Причини такого життя він вбачав ....
6.За природою Чайка Джонатан був народжений для того,....
7.Йому понад усе хотілося повернутися до зграі, щоб....
8.Своім учням він дав знання....
9.Покинув учнів тоді, коли...
10.Його смерть- це перехід до нового життя.
Порівняйте тематику, ідеі повісті - притчі Р.Баха"Чайка Джонатан Лівінгстон" та поезіі Ліни Костенко"Крила"
а й правда, крилатим грунту не треба.
Землі немає, то буде небо.
Немає поля, то буде воля.
Немає пари , то будуть хмари.
В цьому,напевно, правда пташини...
А як же людина? А що ж людина?
Живе на землі.Сама не літає.
А крила має. А крила має!
Вони,ті крила, не з пуху-пір"я,
Аз правди, чесноти і довір"я,
У кого- з вірності у коханні.
У кого- з нічного поривання.
У кого- з щирості до роботи.
У кого- з щедрості на турботи.
У кого - з пісні, або з надіі,
Або з поезіі, або з мріі.
Людина нібито не літає...
А крила має. А крила має! Враження запишіть.
Головні думки повісті- притчі Р.Баха , іі моральні уроки:
Місія кожного полягає в тому, щоб стати більш досконалим.
На цій дорозі нікому не гарантована втрата старих друзів, однак не варто перейматися цим: за певний час з"являться нові.
Кожен має пам"ятати про те, що в будь- яких випробуваннях його підтримуватиме безмежна сила світла.
Алегоричність повісті :
-зграя чайок- наше повсякденне життя;
-політ Джонатана- свобода;
-прагнення вдосконалювати політ - шлях людського самовдосконалення, бажання пізнати сенс буття й осмислити своє місце у світі.
Домашня робота. Підготувати повідомлення про життєвий творчий шлях Б. Космовськоі( записати у зошит). Читати"Буба: мертвий сезон".
13.05.2020 року
Тема.Б. Космовська," Буба: мертвий сезон". Художній світ Б. Космовськоі.Батьки- діти, діти -онуки.
Сучасна польська письменниця Б.Космовська закінчила факультет польськоі мови в Гданському університеті. Деякий час працювала вчителькою польськоі мови в Битові.1999 року захистила кандидатську дисертацію на тему" Між дитинством і дорослим життям . Про романи Софіі Урбановськоі" Дисертаційна робота стосувалася польськоі літератури періоду позитивізму й була відзначена дипломом за найкращу роботу.
Зараз Б.Космовська працює на посаді доцента кафедри історіі літератури романтизму й позитивізму в Поморській академіі у м.Слупськ.
Літературний диктант (по домашній роботі письмово)
1.Літературний дебют Б.Космовськоі припав на....
2.Перші спроби опубліковані в ....
3.Перший великий роман .... видано....
4.Авторка написала твори....
5.Найжіночніший роман Космовськоі ...
6.У 2001 році авторка перемогла на літературному конкурсі...
7.Роман "Буба" у 2002 році отримав головну премію ...
8.Книжка "Позолочена рибка" здобула літературну премію...
9.Сюжети для творів Б.Космовська черпає...
10."Буба"- це книжка про...
Робота із текстом твору:( усно)
1)Знайомство з Агнешкою (Бубою) та іі родиною
-Якою постає перед нами Буба?
-Де проживає родина Буби?
-Що ми дізнаємось про іі близьких?
-Як вони ставляться одне до одного та до Буби?
2)Особливості спілкування в родині Буби
-Які риси характеру розкриваються у батьків Буби?
-Як пояснює своє ставлення до оточуючих дідусь Генрик?
-Хто така пані Бартошова?
3) Світ родини
-Як вирішують сімейні негаразди в родині?
-Як до цього ставиться Буба?
-Які слабкості є у дідуся Буби?
-Хто такий Адась? Що про нього розповідає дівчина?
-Що ви можете сказати про родину Маньчаків?
Домашня робота.Дочитати твір.Письмово характеризувати Бубу( якою ви іі уявляєте, риси характеру дівчини, взаєморозуміння із батьками, іі захоплення прблеми...)
18.05.2020 року
Тема.Ідея поваги й любові до людини. Сімейні цінності у творі "Буба : мертвий сезон"
Міні- вікторина "Чи знаєш ти героів твору?"
1.Сусіди родини Буби, із якими дід грав у карти-...
2.Колишній хлопець Буби-...
3.Дівчина, суперниця Буби-...
4.Матір головноі героіні-...
5.Дід дівчинки-...
6.Власниця салону для собак-...
7.Племінник Буби-...
8 Старша сестра Буби- ...
9.Бубина подруга -...
10.Мовчазна хатня робітниця-...
Якою ви уявляєте Бубу? Опишіть іі
Чи є вона нійзвичайнісінькою дівчиною?
Буба дуже позитивна. Доведіть.( приклади запишіть).
Чим займаються батьки Буби?
Чому між Бубою та іі батьками немає повного взаєморозуміння ?
Про що, на вашу думку, говорить епізод, коли мама Буби пішла га батьківські збори зовсім в інший ліцей?
Чи здаються вам проблеми дівчини звичними?
Чи можна було б іх уникнути? Як саме?
Характеристика Буби. Оберіть і запишіть те, що характерно для дівчинки(: здатна палко захоплюватись, безвідповідальна, егоістична, реалістично дивиться на життя, хоче бути особистістю, індивідуальністю, безжальна, має силу волі, байдужа, спостережлива).
Характеристика батьків Буби і взаємин у іі родині .Оберіть правильні тверження ( батьки живуть гармонійно, батьки сваряться, завжди розуміють доньку, вміють стримувати емоціі, поважають дідуся, тактовно ведуть себе із рідними, щирі, розсудливо використовують кошти, ).
Домашня робота.Підготуватися до контрольноі роботи"Література ХХ-ХХI ст."
20.05.2020 року
Тема. Контрольна робота "Література ХХ-ХХI ст."
Початковий та середній рівні ( по 1 балу за правильну відповідь)
1.Однією із проблем, яку Екзюпері порушує у казці- притчі "Маленький принц", є:
а) збереження навколишнього середовища;
б) любов і відповідальність;
в) війна і мир;
г) бездоглядність дітей.
2.Символічними у казці- притчі Екзюпері "Маленький принц" є образи:
а)географа, баранця,хліба;
б) криниці, літака, пустелі;
в)ділка, короля, стіни;
г)стіни, троянди, птиць.
3.Побачивши багато троянд в саду на Землі, маленький принц дуже засмутився, тому що:
а) його троянда страждала на самоті;
б)його троянду может знищити баранець;
в)думав,що вона єдина та неповторна в усьому світі;
г)хвилювався, що на неі може напасти тигр або пошкодити гусінь.
4.Художній конфлікт у творі Баха"Чайка Джонатан Лівінгстон" відбувається між Джонатаном і:
а)Зграєю;
б)рибалками;
в)його учнями;
г)небом.
5.Джонатана було відправлено у заслання:
а)у Блакитну Далечінь;
б)до Диких Скель;
в)за три моря;
г) до дикоі пустелі.
6.Джонатан та його учні повернулися до Зграі і:
а) очолити Зграю;
б) продемонструвати свою майстерність;
в) влаштувати бійку;
г) організувати святкування повернення.
Достатній рівень ( 2 бали за правильну відповідь)
Складіть порівняльну характеристику людей, якими іх побачив маленький принц із одноіменного твору Екзюпері, та людей нинішнього покоління, якими іх бачите ви.
Високий рівень ( 4 бали за повну й обгрунтовану відповідь )
Виконайте одне із завдань:
а) сладіть листа маленькому принцові;
б)напишіть твір-роздум "Чи хотів би (хотіла б) я бути учнем чайки Джонатана Лівінгстона?"
Діти, зошити передати до навчального закладу 21 травня.
25.05.2020 року
Тема.Узагальнення та систематизація знань, умінь і навичок, набутих впродовж навчального року.
1. Розкажіть,чи любите ви читати. Із якою метою ви читаєте книги (оберіть відповідь):
- пізнаю світ і себе в ньому;
- хочу бути ерудованою особистістю;
- хочу добре вчитися.
2Як ви вважаєте, який ви читач? А яким читачем хотіли б стати і чому?
3.Якби ви були письменником, яких читачів побажали б собі?
4.Чи читаєте тепер якийсь літературний твір? Якщо так, то поясніть свій вибір..
5.Яким літературним творам ви надаєте перевагу?(оберіть одну чи кілька відповідей):
-наукова фантастика і фентезі;
-сучасні реалістичні твори ;
-твори про дружбу і кохання;
- гумористична література;
-твори про природу;
- пригодницька і детективна література;
- твори на історичну тематику;
-Інші твори.
6.Які твори і яких авторів ви хотіли б прочитати? Обгрунтуйте свій вибір.
7.Які твори ви помістили б до золотого списку зарубіжноі літератури для дітей та юнацтва?
Продовжте речення:
1. Що означає назва "Біблія"?
2.Скільки давньогрецьких міст претендували на роль батьківщини Гомера?
3.Кого у Давній Греціі називали десятою музою?
4.Якого із міфологічних героів уславлює Есхіл?
5.Які поеми наслідував Вергілій , працюючи над "Енеідою"?
6. Хто із поетів уперше порівняв творчий доробок митця із пам"ятником?
7.Найвідоміша поема Овідія, у якій розповідається про перетворення.
8. Східний поет, математик, астроном, філософ.
9. Кому найчастіше присвячено твори лицарськоі поезіі?
10. Сервантес написав роман "Дон кіхот" як...
11. Як звали даму серця Дон Кіхота?
12.Яку назву мав лондонський театр, у якому працював Шекспір?
13.У якому місті відбуваються подіі трагедіі "Ромео і Джульєтта"
14. Який чин присвоів Журденові син турецького султана?
15.Хто відкрив маленькому принцові таємницю про те, як слід приручати, дружити?
Домашня робота.Підібрати та записати (на листочках ) вислови відомих людей про літературу та важливість читання.
27.05.2020 року.
Тема.Узагальнення та систематизація знань.
"Чорна скринька". За описом здогадайтеся, який предмет сховано у скриньці:
1. Він спричинив поразку та знищення міста- держави-....
2.Саме через нього Дон Кіхот утратив розум -...
3.Його люди носять на згадку про безсмертного героя-....
4.Із ним герой не розлучався у бою і навіть дав йому ім"я -...
5.За допомогою них поєдналися закохані, але на тому світв-...
6.Іх згадано у назві одного з віршів китайського поета Ду Фу-....
7.Маленький інлпланетянин попросив льотчика намалювати_...
Встановіть відповідність:
Екзюпері "Дон Кіхот"
Петрарка "Прометей закутий"
Есхіл "Міщанин- шляхтич"
Гомер ""Чайка Джонатан Лівінгстон"
Р.Бах "Буба"
Б.Космовська "Маленький принц"
Мольєр "Одіссея"
Рекомендована література для читання влітку:
О де Бальзак "Гобсек",
М. Гоголь "Ревізор", Шинель",
Г.Ібсен "Ляльковий дім",
Б.Шоу "Пігмаліон",
Шолом-Алейхем "Тев"є-молочар",
Бредбері "451градус за Фаренгейтом",
Н.Г.Лі "Убити пересмішника",
Дж. Свіфт "Мандри Гуллівера",
Байрон "Паломництво Чайльд Гарольда",
О. Пушкін "Євгеній Онєгін",
М. Лермонтов "Герой нашого часу" .
19.10.2020 року.
Тема Гомер та його значення в історіі розвитку європейських літератур.Міфологічна основа гомерівського епосу." Іліада".Гуманістичний зміст твору.
Хід уроку.
"Гомерівське питання " виникло ще за доби еллінізму і охоплює переважно дві проблеми: авторство та обставини виникнення гомерівського епосу. В"Іліаді" розповідається про подіі Троянськоі війни, за давньогрецькими джерелами вона тривала з 1194 по 1184 рік до н.е. Достеменно невідомо, коли і з яких причин сполахнула ця десятилітня війна. Відзвуки цих подій знайшли відбиток у троянському циклі міфів, які й були взяті Гомером за основу його "Іліади",що оповідає про похід ахейських племен на здобуття малоазійського міста Троі(Іліону)
Причина Троянськоі війни за міфом?(дайте відповідь усно).
Дія "Іліади" відбувається в час 10-го року іі облоги й охоплює приблизно 50 днів. Ні причини війни, ні іі хід у поемі не висвітлені. Твір складається з15700 віршів, котрі були розподілені античним філологом-ученимЗенодоном Ефеським на 24 пісні, по числу букв грецького алфавіту.
Гомерівська поема написана гекзаметром(від грецьк. шестимірний)- шестистопним дактилем, у середині рядка-цезура (пауза), що ділить рядок на 2 піввірші: перший- з нисхідним, а другий- з висхідним ритмом.
Прочитайте уривок із твору (підручник ст.44-49)
Дайте відповіді на запитання (усно):
Чому Гомер називає гнів Ахілла "згубним"?(заспів)
Яким автор зображує одного із захисників Троі Гектора?
Чому Ахілл та Гектор тричі оббігли Трою?
Хто із богів опікується героями?
Як вирішується іх доля?
Чи була перемога Ахілла чесною?
Дайте письмово відповідь на запитання.
Чому Ахілл не погоджується повернути тіло Гектора батькам і як він поводиться з ним після перемоги?
Які риси характеру виявляють Гектор і Ахілл під час поєдинку?
Словникова робота (запишіть у зошити)
Епічна поема-великий віршований твір, у якому розповідається про значні подіі далекого та близького минулого. Вони постали на грунті народних героічних сказань та пісень про якісь історичні подіі.
Під час двобою поведінка героів зображується за допомогою порівнянь з птахами, тваринами,зірками. Це свідчить про особливе бачення світу й себе в ньому давньоі людини, яка почувалася часткою природи і залежала від іі волі.
Домашня робота.Прочитати уривок із твору(ст.51-55), аналізувати прочитане,Письмово дати відповідь на запитання "Як Ахілл зважив на прохання Пріама?"
21 .10.2020 року
Тема уроку."Двобій Ахілла і Гектора"(пісня22,вірші140-160) "Пріам у Ахілла" (пісня 24). Образи Ахілла і Гектора.
Хід уроку.
Дайте письмово відповіді на запитання за зразком першого речення.
- Чому Ахілл та
Гектор тричі оббігли Трою? Обидва воїни були сильними і не поступалися одне одному у бігові .
- Хто з богів опікується героями?
- Як вирішується доля героїв? Знайдіть цитату.
- Чи можна вважати перемогу Ахілла чесною? .)
- Чому Ахілл не погоджується на умови Гектора повернути його тіло
батькам, якщо він буде переможений?
- Як поводиться улюбленець Афіни після перемоги над Гектором?
Знайдіть цитату.
(«Мовивши так, він на Гектора діло замислив негідне:
Попробивав на обох йому дужих ногах сухожилля
В п’ятах, де щиколоть; ремені в них протягнувши бичачі,
до колісниці припнув, голові ж дав в пилу волочитись.
На колісницю зійшов, славну зброю убитого взявши,
Коней стьобнув батогом, і охоче вони полетіли.
Куряви хмара знялась над волоченим тілом, звихрилось
Чорне волосся, і вся голова його, досі прекрасна,
В поросі билась густім. Ворогам-бо його на наруги
Зевс хмаровладний віддав у ріднім вітчизнянім краї».)
- Як ви ставитесь до цього вчинку Ахілла? Про який психологічний стан
героя він свідчить
- Чому, коли загинув Гектор,Схоже було це найбільше на те, ніби Троя висока
Полум’ям вся невгасимим од верху до низу палала?
Висновок
— Які риси характеру проявляють Ахілл і Гектор під час поєдинку?
(Сміливість,
мужність, прагнення помститися…)
. Практична робота
Визначте, які епітети використовує Гомер відносно Зевса, Афіни, Аполлона,
Ахілла, Гектора. Які порівняння зустрічаються в прочитаному уривку? Випишіть ці
художні засоби в зошит.
1) Зевс — темнохмарний, хмаровладний (2), егідодержавний. Афіна — …..
Аполлон — … . Ахілл — ….,Гектор — впокірник
коней, ……
Висновки. Крім різних художніх означень, боги та герої мали так звані постійні
епітети, які неодноразово використовувалися лише з певними іменами. Наприклад,
у даному уривку Зевс двічі названий хмаровладним, Афіна тричі — ясноокою,
Аполлон — дальносяжним, по відношенню до Ахілла сім разів згадується епітет
богосвітлий та п’ять — прудконогий, Гектор чотири рази називається
шоломосяйним.
Ці художні означення вказують на
найбільш яскраву, на думку автора, особливість героя: Афіна має ясні очі,
уособлюючи мудрість, Ахілл — син богині та улюбленець богів — тому він
богосвітлий. Гектор — шоломосяйний, бо мав шолома з чистого золота. Постійні
епітети походять з фольклору, та зустріти їх у поемах Гомера не дивно, тому що,
перш ніж
стати літературним твором, ці сюжети існували у народних переказах та
міфах.
2) Порівняння.
«Так же, як сокіл у горах з пернатих усіх найбистріший,
Легко під хмарами гонить сполохану горлицю дику
Й мечеться там на всі боки, а сокіл із клекотом хижим
Швидко її настигає, здобичі прагнучи серцем.
Рвавсь так Ахілл уперед…»«Сильний попереду мчав,
настигав же, як вихор, багато Дужчий від нього…»
«А прудконогий Ахілл безустанно за Гектором гнався.
Наче на оленя юного пес по узгір’ях полює,
Вигнавши з лігва, й жене по ярах та ущелинах диких,
Той, хоч умкне на хвилину, у хащах густих затаївшись,
Пес по сліду його знайде й женеться за ним, поки схопить».
«Як не бува між людьми і левами клятв непорушних,
Як між вовками й ягнятами згоди не буде ніколи,
«Зщуливсь і кинувся, наче орел отой високолетний,
Що на рівнину раптово із темної падає хмари
Ніжне ягнятко вхопити або полохливого зайця,—
Кинувся так же і Гектор, підносячи гострий меч свій».
«Так же, як сяє між зір незліченних у темряві ночі
Геспер, що в небі немає від нього яснішої зірки,
Сяяло так і відточене вістря на списі Ахілла…»
Висновки. Поведінка героїв під час двобою зображується за допомогою порівнянь, які
пов’язані з птахами, тваринами, зірками, це свідчить про особливе бачення світу
і себе в ньому давньої людини, що відчувала свій нерозривний зв’язок з
природою, була невід’ємною її частиною.
Підсумки уроку
— Що є мужність? Що таке благородство? І
чи властиві вони таким героям, як Гектор і Ахілл? Сьогодні ми почали
розмірковувати над цими запитаннями, розгадуючи таємниці поетики поеми
«Іліада». Перші спостереження і власні висновки зроблено.
Домашнє завдання Напишіть твір на тему «З
Гомера кожен може взяти стільки, скільки спроможний»
А куди відправляти домашнє завдання?
ОтветитьУдалитьДомашнє завдання виконувати у робочих зошитах.
УдалитьА це до 25.03 малювати кросворд в зошит чи на листочку?
ОтветитьУдалитьЭтот комментарий был удален автором.
ОтветитьУдалитьА куда кидати контрольну роботу і де її писати?
ОтветитьУдалить