Зарубіжна література 9 клас

12 .03 .2020  
Контрольна робота із теми "Реалізм. Творчість О. де Бальзака, М. В. Гоголя"
16.03.2020
Тема "Стара" і "нова " драма. Зміни у драматургіі порубіжжя 19- 20 ст. "Ляльковий дім " Г.Ібсена як соціально-психологічна драма.
Домашня робота .Уміти порівнювати "нову" й"стару" драми. Розповідати про Г. Ібсена. Прочитати п`єсу "Ляльковий дім"

19.03 2020

Тема уроку. Г.Ібсен"Ляльковий дім": сюжет, особливості драматичного конфлікту й розвиток сценічноі діі( зовнішньоі та внутрішньоі)

 Скласти асоціативний кущ до назви твору Г.Ібсена
Назвіть деталі ,які свідчать про те, що Торвальд не довіряє дружині, обмежує ,вважає ледь не своєю іграшкою.
 Як Нора намагається відстояти свою гідність?
Схарактеризуйте Нору як подругу.
Чому героіня вирішила відкрити свою таємницю Кристині?
На які жертви довелося піти Норі заради чоловіка?
Чому Нора не сказала Торвальду про справжній стан речей, коли він одужав?
Оберіть одне із завершень речення :"Питання гендерноі рівності в родині,..."Свою думку обгрунтуйте.(...є дуже важливим;...важливе певною  мірою;...неважливе взагалі)




Домашня робота. Прочитати другу дію  "Лялькового дому",уміти переказувати,коментувати  

23.03.2020 року.
Тема уроку Г. Ібсен "Ляльковий дім":образна система твору.
На початку твору автор відтворив життя-гру головних героів та іхнє зовнішнє благополуччя,яке було лиш оманою.Конфлікт ,що розвинув дію твору, виник давно ,але до певного часу героі його не усвідомлювали. Цей конфліктбуло викрито разом із таємницею головноі героіні -Нори.Вісім років вона змушена потай від чоловіка сплачувати великий борг,економлячи на собі та не втрачаючи при цьому природноі життєрадісності й чарівноі жіночності.
Риси характеру, принципи Торвальда Хельмера:
бездоганна репутація на службі ; не мати боргів ;дотримуватися зовнішньоі пристойності;самовпевнений та дріб"язковий,хвалькуватий та лицемірний,байдужий, жорстокий, егоістичний.
Підберіть тези, цитати до вказаних рис,принципів Хельмера та запишіть до зошитів.
Крогстад-людина не зовсім чесна, але часто діє так через складні сімейні обставини, вдавався до    шантажу (негативнв риси ха-ру) .Знайдіть позитивні риси,запишіть узошит.
 Фру Лінне-спочатку вважала Нору легковажною,якій легшко все вдається; не дуже уважна, мимоволі підштовхує подругу до стрвшних думок і рішень. Знайдіть позитивні риси, запишіть.
Доктор Ранк- не спостережливий, думає лише про себе.Міг би допомогти Норі як друг,але не зробив цього.
Які взаємини Нори із цими персонажами
Основні прблеми твору:
взаємини подружжя,становище жінки в суспільстві, секрети сімейного щастя,цінності в житті




Домашня робота.Для всіх:прочитати третю дію драми
Індивіфдуальне:продовжити речення :"Я схвалюю Нору зате,що вона ...,але не розумію, чому вона..."

26.03.2020 року
Тема . Г.Ібсен "Ляльковий дім": композиція драми ; підтекст; символіка; відкритість фіналу.
Літературний диктант (у робочих зошитах)
1.Як Хельмер називав свою дружину?
2.Який подарунок просила Нора в  чоловіка на Рцздво?
3.Хто така фру Лінне і чому Нора довіряє ій свою  таємницю?
4.Чому раділа  родина  Хельмерів напередодні Різдва?
5.Що просить  Крогстад у Нори?
6.Чому Крогстад шантажує  Нору?
7.Чому Нора так зробила?
8.Чому Нора не допускає до себе дітей?
9.Як відповів Хельмер на настійливе прохання щодо Крогстада?
10.Що надумала Нора в безвихідній ,на іі думку ,ситуаціі і чому не здійснила ?
11.Що запропонувала фру Лінне Крогстаду й чому?
12.На яке "диво" очікувала Нора?
       Зовнішні та внутрішні прояви душі Нори.
Зовнішні,відкриті.
Молода,енергійна ,весела, безтурботна.
Думає про задоволення ,про те ,як розважити свого чоловіка, довести йому своє кохання.
Дбає про своє "родинне гніздечко", грається із дітьми.
Любить, догоджає, інколи через силу.
Любить над усе дітей, дбає про іхнє виховання,розвиток.
Дружелюбна,добра, співчутлива.
     Внутрішні , таємні.
Серйозна,відповідальна,скромна,змучена серйозними проблемами(боргу).
 Думає про те,як зберегти таємницю;багато працює,щоб покрити витраиу грошей на погашення боргу.
Підробляє вексель, щоб урятувати чоловіка; розповідає подрузі, бо не відчуває підтримки чоловіка, дуже самотня;рішуче пориває з чоловіком, зрозумівши, що вона для нього лише "лялька"
Очікує на диво.
Боіться,що іі "злочин" вплине на  них, уважає себе негідною  іх виховувати.
Доброзичлива, готова допомогти.
Чи згодні ви з тим , що Нора- жахлива матір,адже покинула трьох дітей заради  утвердження свого "Я"? Відповідь запишіть у робочих зошитах .
     Конфлікти у драмі  "Ляльковий  дім" 
  Основний конфлікт
Між прагненням головноі героіні та законами суспільства (писаними і неписаними), між явним і таємним життям Нори.
Зовнішній конфлікт- повязаний із шантажем Крогстада.
Внутрішній конфлікт- у душі героіні.
    Образи -символи драми Г .І."Ляльковий дім"
Ялинка(була живою і красивою;коли іі зрізали,поступово  зівяла)-подружнє життя Нори
Мигдалеве печиво- внутрішнє "Я"  Нори.
Образ Крогстада- неприємності.
Обравз тарантели- передчуття невідворотності  катастрофи.
Маскарадні костюми- ролі і маски героів у реальному житті.
Промінь світла-промінь надіі торкнувся Хельмера :він готовий вчинити"диво з див"- змінитися настільки ,щоб  повернути Нору.
Домашня робота.Уміти розповідати про композицію драми "Ляльковий дім",підтекст, символіка твору;придумати продовження історіі Нори (записати у зошит).

 06.04.2020 року .
Тема Г.Ібсен "Ляльковий дім".Розвиток мовлення: складання та написання творів-роздумів за драматичним твором.
   У  сприйнятті драми "Ляльковий дім" можливі дві точки зору- феміністична й загальнолюдська. Фемінізм- прагнення до рівності жінок з чоловіками;у вузькому сенсі-жіночий рух.Фемінізм-низка рухів та іднологій, які мають одну спільну мету: встановлення і досягнення рівних політичних, економічних, культурних, особистих та соціальних прав для жінок.
    Ознайомтесь із 10 складовими родинноі гармоніі за порадами  сучасного психолога Річарда Денні.Додайте до цього переліку своі рекомендаціі і запишіть у зошити.
   1.Регулярно сідайте за стіл  разом.
   2.Обмінюйтесь думками.
  3.Концентруйтеся на хорошому.
   4.Будьте там ,де потрібно.
   5.Створюйте психологічний комфорт.
   6.Робіть компліменти членам  родини.
   7.Робіть один одному сюрпризи.
   8.Вибачайте один одному.
  9.Діліться соіми родощами й печалями.
  10Знайте,що мета вашого-щаслива родина.
Напишіть твір-роздум на одну зтем( за вибором).
 "Що потрібно для щасливоі родини?"
  "Що дає людині кохання, родина"
Домашня робота.Написати твір( у робочий зошит).

09. 04.2020 року.
Тема. Особливості світогляду Б. Шоу.Специфіка втілення античного міфу у п"єсі "Пігмаліон"
Англійський театр на межі століть переживав загальну кризу. Б.Шоу став першим, хто спробував реформувати цей театр 1891 року вийшла друком його книга"Квітесенція ібсенізму", у  якій Шой виклав основні положення естетики драматурга.
  Пригадайте ознаки "новоі драми",яку започаткував Г.Ібсен . (робочі зошити)
 Опрацюйте матеріал підручника (ст.253-256)
Складіть психологічний портрет Б.Шоу за його фото.
Розподіліть твори митця за циклами: неприємні п"єси"("Будинок вдівця","Гультяй","Професія місіс Уоррен");"Приємні  п"єси"(Війна і людина","Обранець долі","Кандида"); "П"єси для пуритан" ( "Учень диявола","Цезар і Клеопатра".
Твори поза циклами:"Людина та Надлюдина","Пігмаліон","Дім,де розбиваються  серця","Назад до Мафусаіла","Свята Йоанна" та ін.
 Роботу над комедією "Пігмаліон" було завершено 1912 року, а поставили його 1913 р. у  Берліні та Відні.
 Сюжет твору -іронічна ,пародійна модернізація  давньогрецького міфу про Пігмаліона  і Галатею( підручник ст.257)
 Високий рівень.Прочитайте уривок із "Метаморфоз" Овідія процаря Кіпру Пігмаліона.
 Використовуючи різні жанри (комедіі,трагікомедіі, реалістичні драми,історичні трагедіі),Б.Шоу заглибився у проблеми морального удосконалення людства, досягнення істини.
Домашня робота. Які вимоги Б.Шоу висував до англійського театру, посилаючись на художній досвід Ібсена та Толстого?Прочитати 1,2 діі п"єси Б.Шоу "Пігмаліон"

13.04.2020 року.
Тема.Б.Шоу"Пігмаліон":сюжет;динаміка образу Елізи Дулитл
Образ Елізи (у різних перекладах -Елайза, Еліза;Дуліттл,Дулітл або Дулиттл) у комедіі подано у розвитку. На початку твору це невпевнена у собі бідна квіткарка, яку лякає все, що відбувається довкола. Власне сама п"єса має оригінальну форму .Важливу роль для розуміння концепціі автора відіграють передмова та післямова. Упередмові драматург повідомляє ,що комедія має виразно дидактичний характер. Читач усвідомлює це, проте висновки щодо прочитаного кожен робить своі.
  Словникова робота .Запишіть до зошитів.
Трагікомедія- драматичний жанр, якому властиві ознаки водночас і трагедіі, і комедіі.Основою трагікомедіі є трагікомічне світовідчуття драматурга.
Парадокс-1)своєрідна думка, судження,яке має розбіжності із загальноприйнятими, іноді суперечить здоровому глузду;2) несподіване явище, яке не відповідає загальноприйнятим уявленням. Парадокс викликає здивування, заперечення, спонукає замислитись і визначити власну позицію щодо ідеі, ситуаціі, характеру
Парадокс- ключовий художній засіб естетики Б. Шоу. Парадоксальність властива творам Шоу на різних рівнях тексту( словесний порадокс, парадоксальність думок, характерів, ситуацій, сюжету.
  Літературний диктант.
Чим займався прфесор Хіггінс?
До якого соціального прошарку належала Еліза?
Коли дівчина відчула себе гідною людиною?
Де відбувалося перше випробування Елізи як леді?
Хто був прихильним до Елізи, турбувався  про неі?
Якою є мова Елізи на початку твору?
Яке враження справила дівчина на Хіггінса та його  друга?
Яка риса характеру  Елізи прослідковується у другій діі?
Про що мріє дівчина?
Чому дівчина не бажає миритися із грубістю Хіггінса?
 Складіть схему "Сходинки духовного зростання Елізи" (запишіть у зошити)
 Домашня робота .Дочитати твір до кінця ,хорактеризувати героів, висловлювати своі думки та враження.Скласти твір-мініатюру "Які уроки дає Еліза прфесорові?"

16.04.2020.року.
Тема.Б.Шоу "Пігмаліон": ідеі одухотворення людини та життя   -засобами  мистецтва,збереження  національноі  культури ,розвитку мови.
Завершіть складання схеми"Сходинки духовного зростання Елізи Дулитл"
1.Кокні
2.Захищає своі права та гідність
3.Старанно вчиться
4.Показує, хоч не зовсім удало,своє  зростання на прийомі
5.Викликаєповагу навіть у свого вчителя
6.Навчилася поводитися у  вищому світі
7.Вимагає до себе поваги як до леді, до рівноі
8.Самостійна жінка,яка знає,чим зайнятись
У  четвертій діі перед нами постає зовсім інша Еліза: упевнена в собіжінка, яка просто не
поступиться власним щастям. Завдяки наполегливій праці  та своій красі вона підкорила світ,
але  дивак Хігінс ніби не помічає іі чарів.
 Жанр драми "Пігмаліон":
Епос- опис героів, поширені пояснення, увага до психологічного стану персонажів; наявність авторськоі оцінки.
Драма- діалогічна структура, наявність ремарок:",режисерська драматургія".
 Особливості поетики драми "Пігмаліон":
основні художні засоби- парадокси й дискусіі; засоби комічного поєднано з реальним трагізмом
буття суспільства  та духовно багатоі людини, якій не було місця в  тогочасному світі; найбільший парадокс -це людина.
Порівняйте образи Хігінса та Пігмаліона, запишіть у зошити.
 Твір "Пігмаліон" не про кохання , а про силу творчості ,про  духовне пробудження людини під впливом мистецтва, про можливість здобуття  особистістю внутрішньоі краси та  свободи.
Домашня робота. Письмово дайте відповіді на запитання:
Що спільного у назві й сюжеті драми Б.Шоу та сюжеті античного міфу?
Чому сучасна  Галатея не задоволена результатами експерименту?
На вашу думку, чого прагне Еліза?

23.04.2020 року
Тема.Контрольна робота
Початковий і середній рівні (1 бал)
!. Героіня драми Ібсена "Ляльковий дім"Нора скоіла такий злочин: :
а) підробила підпис на докумнеті;
б) витратила кошти із сімейного бюджету;
в) без дозволу продала будинок батька:
г) зрадила чоловіка.
2.На початку твору Б. Шоу "Пігмаліон" квіткарка Еліза відзначалася:
а) жахливою вимовою;б) потворною зовнішністю;
в) шахраюванням;
г) лнгковажною поведінкою.
3.Наприкінці твору Хельмер не дозволив Норі виховувати дітей через те ,що:
а)вважав іі хворою;
б)був упевнений:брехливі матері виховують злочинців;
в) мав для цього  цілий штат няньок;
г)бажав, аби вона більше уваги приділяла собі.
4.Еліза поскаржилася на чоловіків-експериментаторів :
а)місіс  Пірс;
б)матері Хіггінса;
в) своєму батькові.
г)матері Пікерінга.
 5.Крогстад вирішив шантажувати Нору тому, що:
а) заздрив багатим та успішним;
б)прагнув помститися Норв за іі зневагу  до нього;в) намагався розбагатіти;
г) мав утримувати власних дітей.
6.Наприкінці твору Еліза вирішила займатися:
а)філологією;
б)флористикою;
в)рекламою;
г) торгівлею.
Достатній рівень (3 бали)
7.Схарактеризуйте "нову" та "стару" драми. Порівняйте іх.
Високий рівень  (3 бали)
8.Виконайте одне із завдань ( за вибором):
а) доведіть або спростуйте твердження:"Різниця між леді  й квіткаркою полягає  не в тому, як вона поводиться, а як до неі ставляться ",проведіть паралелі  із сучасністю:
б)продовжте історію Нори- героіні драми Ібсена "Ляльковий дім".

27.04.2020 року
Тема.Шолом-Алейхем "Тев"є-молочар": тема історичного зламу, який пройшов  крізь долю людини і народу на межі 19 -20 ст.

Біографічні відомості про Шолом-Алейхема (під час повідомлень  учнів  всі інші записують в зошити асоціативний ланцюжок слів та виразів, позначивши відповідно теми виступів 1,2,3):
1) Дитинство Шолом –Алейхема та його родина.(Великий єврейський народний письменник народився 18 лютого (2 березня) 1859 року в українському місті Переяславі Полтавської губернії, в заможній родині торговця та орендатора. Батька письменника в місті поважали. Він добре знав Біблійну літературу, в родині дотримувалися всіх народних та релігійних звичаїв. Але попри все Рабинович не був фанатом. Він цікавився світською культурою і просвітницькою літературою. Голова сімї мав мякий характер, любив свою родину, особливо маленького Шлема.  Пізніше Шолом-Алейхем присвятив батькові немало сторінок, написаних з великою любовю. Незабаром після народження Шлема сім’я Рабиновичів переїхала з Переяслава  до містечка Воронково, де й пройшло дитинство письменника. У своїх творах він увіковічив рідне містечко узагальненою назвою Касрилівка (від поширеного в бідняцькому єврейському середовищі імені Касрил). Як і всі діти єврейського містечка того часу, Шлем навчався в хедері – приватній напіврелігійній школі. В автобіографічному романі «З ярмарку» та в інших творах Шолом-Алейхем неодноразово згадував  бідність і безрадісні умови «в цій майже середньовічній школі». Маленький Шлем виділявся серед інших  учнів не тільки блискучою памяттю, але й розбитним характером. Його бешкетні витівки найчастіше зводилися до вдалого зображення тих чи інших пороків дорослих. Побачивши когось вперше, він негайно помічав у ньому негаразди і починав  «майстерно відображати їх». В ранньому дитинстві Шлем цікавився казковим і фантастичним. Він потоваришував з хлопчиком Шуликом, який розповідав безліч казок, і кожна наступна була цікавішою за попередню).
2) Вплив фольклору та представників української культури на формування світогляду письменника.(Майбутній письменник захоплювався і українською народною творчістю. Глибокий вплив на чуттєву уяву хлопчика справили казки і легенди про Мазепу, про Богдана Хмельницького, який забрав у поміщиків та багатих євреїв скарби, привіз їх до Воронкова і однієї ночі зарив їх глибоко в землю. Український колорит прикрашає творчість Шолом-Алейхема. На сторінках його творів можна знайти чудові картини української природи. Брат письменника Вольф Рабинович писав, що молодий Шолом-Алейхем «проявив великий інтерес до українського фольклору і української поезії». Із Софіївки Шлем привіз у 1879 році в Переяслав українські народні пісні і вірші Тараса Шевченка…, розповідав чудеса про Софіївку і про те, як вільно почував він себ лоні прекрасної природи,е на де часто ходив по вузькій стежинці серед високого жита і співав «пісні Богом прославленого поета України Тараса Шевченка. Спочатку він заспівав пісню, яка особливо йому сподобалася, «Думи мої, думи мої…», потім «Реве та стогне Дніпр широкий», «Як умру, то поховайте» та інші пісні.
    «Коли я писав свої вірші, - розповідав Шолом-Алейхем,- я шукав… «Кобзар» - цю пісню пісень Шевченка… Я готовий був віддати що завгодно і скільки завгодно…» Без сумніву, можна встановити близькість між гумором Шолом-Алейхема і українською класичною літературою, безпосередньо  таких відомих в той час драматургів і комедіографів як Старицький, Садовський, Кропивницький, Карпенко-Карий та інші).
3) Світ творів Шолом-Алейхема – це картини життя євреїв України кінця ХІХ ст.( Як бачимо, історично склалося так, що доля єврейського народу багато століть була повязана з Україною. Незважаючи на дискримінацію євреїв (зокрема ,так звані «смуги осілості, які обмежували їхнє право жити та навчатись у будь-яких містах та закладах), роль представників цього народу в економічному та культурному житті України була величезною. Чимала частина промислового, торговельного  та банківського капіталу була зосереджена в руках підприємців – євреїв. В Україні видавалися книги, журнали та газети єврейською мовою, існували єврейські театри. У Житомирі було відкрито єврейський учительський інститут.
   З розповідей старших я дізнався про те,  що до війни в нашій місцевості також проживали євреї. Їхнім переважним заняттям була торгівля. Продавали все: і насіння соняшника, і сухофрукти, і морозиво…Великим святом  у євреїв вважалася субота. В цей день вони не працювали, а на столі в кожній родині обовязково красувалася запечена курка. На свята, у вихідні євреї гарно співали, грали на скрипці, танцювали.
    Та під час війни фашисти жорстоко розправлялися з євреями. З ними поводилися дуже жорстоко, розстрілювали. Нерідко, ризикуючи власним життям, українці рятували євреїв, надавали їм притулок.)
4.Зачитування слів та виразів з асоціативного ланцюжка  ( виокремлення головного)
5.Робота з підручником: прочитати статтю підручника про Шолом-Алейхема і знайти рядки, що співпадають із вашими думками, зачитати відповідні частини статті підручника.
6. Прийом «Мікрофон» (Підготуйтеся висловити  власні міркування про те, що Шолом-Алейхем – дійсно народний письменник, використайте словосполучення «на мій погляд», «мені здається», «на моє тверде переконання», «я думаю», «я вважаю»…)
7.Слово вчителя:
--- То який висновок напрошується на підставі  висловлених думок і міркувань, а також підручникової статті про життєвий та творчий шлях письменника?  (Шолом-Алейхем – справді народний письменник, адже його з однаковим інтересом читають діти як із єврейських, так і українських родин. Він зрозумілий і дітям, і дорослим, і молоді, і літнім людям, тобто всім, хто полюбляє в літературі мистецьку правду, гумор, ніжні людські почуття, винахідливість. Все це і робить його народним письменником).
8. Слово вчителя про творчий доробок Шолом-Алейхема.( Творчість Шолом-Алейхема багатогранна. Він відомий як прозаїк, драматург, критик, поет, видавець літературних альманахів, чудовий читець власних творів. Найбільш популярними серед них є «Тев’є-молочник», «Хлопчик Мотл», «Пісня над піснями». Його творчі надбання складають десять романів,двадцять п’єс, сотні оповідань, багато віршів, статей, фейлетонів, декілька досліджень.
Життєвий шлях Шолом-Алейхема був дуже важким. Але попри всі труднощі він став письменником  зі світовим іменем. Критики називають його єврейським Марком Твеном за схожість стилів і любов до літератури, до дітей. В сою чергу, Марк Твен при зустрічі відмітив, що вважає себе американським Шолом-Алейхемом.
9 .Останні роки життя Шолом-Алейхема – короткий виступ учня (Після 1891року письменник живе в Одесі. Після погромів у 1905р. виїжджає  з сімєю спочатку в Швейцарию, потім  - до Німеччини. Вважається, що Шолом-Алейхем пересік океан чотири  рази.
Однак в перше десятиріччя  двадцятого сторіччя  почала давати знать про себе невиліковна хвороба письменникасухоти   (туберкульоз ), хочя до самого кінця  Шолом Алейхем  виказує непереможну енергію и невичерпну  наснагу  творчості, постійно  влаштовуючи  творчі  гастролі з громадськими  читаннями та  усними виступами. В 1914р., як російський підданий, був висланий з Німеччини. Перебираеться до Нью-Йорка, де прожив останні роки життя. Помер  від туберкульозу. Похований  на цвинтарі в Квінсі.) – див.додатки.

10. Повідомлення   про книгу «Тев’єр-молочар».
Тев’є-молочар (1894 – 1914).  Письменник немарне називав Тев’є найулюбленішим з усіх створених ним літературних типів. А книга “Тев’є-молочар”, що складається із монологів Тев’є, звернених до самого Шолом-Алейхема, є, безперечно, найвідомішим твором Шолом-Алейхема.
Тев’є – напрочуд цільна особистість. Він простодушний і шляхетний, він розуміє людей і тонко відчуває красу рідної української природи, він завжди поводиться згідно зі своєю натурою і ніколи не грішить проти совісті. Тев'є звик “у поті чола свого” добувати собі хліб, і саме труд укріпив його дух, допоміг не схилятися перед труднощами, кривдами, злигоднями. Його воістину народний гумор, що часто-густо допомагає вистояти у трагічні моменти життя, вміщує в собі і перелицьовані цитати зі Священого Писання, і єврейський побутовий жарт та приказку, і українську сміховинку. Гумор Тев’є – це вираження народного оптимізму, свідчення життєздатності багатостраждального єврейського народу.
Тев’є має сім гарних, працьовитих, розумних дочок. По-різному склалися їхні долі. Старша Цейтл, не забажавши пов’язати свою долю зі старим заможним м’ясником Лейзером-Волфом, наполягає на шлюбові і одружується з бідним кравцем Мотлом, який згодом помирає від сухоти. Інша дочка Тев’є Годл закохується в революціонера Перчика і відправляється разом з ним у заслання в Сибір. Хава порушує заповіти батьків і виходить заміж за неєврея – писаря Федька, приймаючи християнство. За традиційними іудейськими уявленнями за такою дочкою необхідно було справляти траур. Але на самоті Тев’є спадає думка: "А що таке єврей і неєврей? І навіщо Бог створив євреїв і неєвреїв? А якщо вже створив і тих, і других, то чому вони мусять бути отакі роз'єднані, чому мусять ненавидіти один одного?.." Дочка Шпринца, яка закохалася в багатенького, але нікчемного і самозакоханого Арончика, втопилася, вражена його віроломством. Нещасливою є й доля кроткої Бейлки, що виходить заміж за багатія, якого не кохає, аби забезпечити батькові старість...
Отже, життя не щадить Тев’є та його дочок. Помирає дружина Тев’є Голда. А в довершення усіх злиднів євреїв виселяють за царським указом з їх рідного села, за “межу осідлості”. І разом з батьком і Цейтл добровільне вигнання збирається Хава: “де ми... там і вона буде. Наше вигнання – її вигнання...” Але навіть вигнаний з свого дому, з торбиною за плечима, Тев'є все ж таки не зломлений. Він звертається сам до себе "У дорогу, Тев'є..." Він вірить у життя, слухаючи пісню, яку співали Годл і Перчик перед відправкою на каторгу, і гордо вигукує: “Дочки Тев'є - ...так, це сила!” Сильний і сам Тев'є. Це сила велетня з народу, якого ніщо не може зламати.
Серед найвідоміших виконавців ролі Тев’є  на  сцені  (у інсценізаціях твору Шолом-Алейхема, у  трагікомедії Г.Горіна “Поминальна молитва”) – видатні актори Соломон Міхоелс, Мар’ян Крушельницький,  Михайло Ульянов, Євгеній Леонов, Богдан Ступка.


AПідсумок уроку. Бесіда за запитаннями.
s   Як склалася життєва доля Шолом-Алейхема?
s  Охарактеризуйте основні етапи творчого шляху Шолом-Алейхема.
s  Чому Шолом-Алейхема можна назвати справді народним письменником?
s  Якими були зв’язки письменника з Україною? Як вони себе виявили в творчості Шолом-Алейхема?
s  У чому полягає проблематика “Тев’є-молочара”? Охарактеризуйте образ Тев’є.
s  Як ви гадаєте, чому саме Тев’є  був найулюбленішим героєм  автора?
s  Пригадайте, хто з відомих  українських, російських, єврейських акторів виконував роль Тев’є-молочаря на сцені? Хто з них, на вашу думку, спромігся найкраще донести до глядачів задум Шолом-Алейхема?
Домашня робота.Складіть і запишіть анкету письменника. Прочитайте повість "Тев"є - молочар"
  
30.04.2020 року
Тема.Шолом-Алейхем "Тев"є -молочар": філософські проблеми твору, образна система твору.
Особливість оповіді у творі:
це серія оповідань , поєднаних головним персонажем; твори містять колоритні монологи Тев"є під час його  уявноі розмови фз  Шолом-Алейхемом у різні роки; письменник працював над твором  20 років, тому кожен монолог сповнений прикмет свого часу.Герой переробляє висловлювання із єврейських  священних писань відповідно  до  своіх  життєвих спостережень і роздумів. Найвиразнішою рисою характеру Тев"є є  невичерпний оптимізм, почуття гумору, які допомагають йому долати життєві труднощі.
Міні-вікторина (оберіть і  запишіть правильну відповідь)
Назва єврейського  храму -..
Назва цифри 2 на ідіш -...
Маленька єврейська шапочка-...
Єврейська назва  бідняка -...
Урочиста   трапеза весняного єврейського свята-...
Весняне єврейське свято, подібне до Великодня -...
(седер, ярмулка, Песах, синагога, цвей, кафильник ).
Оберіть одне із завершень речення :"Якщо в житті негаразди, то слід..." (...терпляче очікувати щасливого випадку; ... змиритися, пристосуватися ; .....намагатися  діяти). Свою думку обгрунтуйте.( письмово)
Твір  "Тев"є -молочар" зачаровує парадоксальними  висловлюваннями героя, його невичерпною життєрадісністю, хоча часто , як ми розуміємо, радіти йому нема чого.І в цьому полягає розв"язання письменником однієі з  наріжних філософських проблем життя:  важлива не подія, явище чи становище, а те , як ти до цього  ставишся.  Герой підсміюється над собою та своіми негараздамит, і це допомагає  йому переживати скрутні часи ,а можливо, і залучати удачу.
Автор вважав Тев"є найулюбленішим із поміж створених ним літературних типів. Простакуватий  і шляхетний герой розуміє людей, тонко відчуває красу природи, завжди поводиться  гідно і не грішить проти совісті. Працьовитий і  бідний чоловік звик тяжко здобувати  щоденний  хліб, не схилятися перед труднощами, нестатками ,кривдами.
Випишіть із повісті   3  цитати , що характеризують головного героя як філософа ,що стійко утримує удари долі, та життєрадісну людину.
Домашня робота.Знати зміст твору. Письмово скласти характеристику образу Тев"є.

04.05.2020 року
Тема.Образна система,народний  гумор у творі "Тев "є -молочар"
Визначте і запишіть риси характеру Тев"є за висловлюваннями :
1. "Що таке єврей і неєврей ?..І чому господь бог створив євреів і неєвреів? ..   чому вони такі відокремлені одне від одного, чому ненавидять одне одного?"- схильність до аналізування, філософських роздумів(.Далі за зразком )
2."Суєта суєт"- не в грошах щастя. Сьогодні так  завтра інак, аби живі були "-........  
3."У нього дуже порядний батько, а дід... був неабиякою людиною, дні і ночі сидів над книгами, дарма що сліпий..." -.....
4."Гроші, братику ,треба...заробити  кривавим потом,  мозолі  натерти"-........
5."Розум і каяття- ці  дві речі завжди приходять  занадто пізно"-.....
5."Головне- людина, тобто щоб людина була людиною "-....
6."Дурниці...істи ,хіба це головне?Багатий не ість червінців, а бідняк не ість камінців"-.....
7."Що це за балачки: вони дали влни дали одне одному слово, що поберуться?"-.....
8."Ось послухайте, як Тев"є викручується зі скрутного становища"-... 
Як склалися стосунки Тев"є з іншими героями повісті?(дружина, доньки, Шолом -Алейхем,  родичі, односельці ) Запишіть.
Схарактеризуйте долю дочок Тев"є - м олочара за зразком
Цейтл- виходить заміж за бідного Мотла- кравця, цінує справжнє кохання.
Годл -....
Хава-....
Шпринця-...
Бейлка-...
Надзвичайно глибокий, філософський зміст  твору переповнюють і сміх , і сльози, і любов.Читач сміється і плаче над долею героів . Твір приносить розуміння того, що незалежно від віри і національності люди шукають щастя, свого місця в житті і, зрештою, що у світі немає нічого дорожчого за людське життя.
Засоби комічного у творі: іронія, сатира,  гумор . 
Домашня робота.Наведіть приклади комічного у творі, запишіть. Письмово  прокоментуйте вислів "Людина слабкіша за муху  і міцніша  від заліза ..."

07.05.2020 року
Тема.Розвиток  мовлення.Твір- роздум.(за повістю Шолом-Алейхема "Тев"є-молочар".
Теми для твору:
1."Якщо ти думаєш тільки про себе, чекай коли-небудь зла від інших"
2."У теперішніх дітей любов- не в серці ,а в кишені".
3.!Живи так, ніби ти щойно на світ народився".
"Якщо судилося кланятися, то кланяйся голові , а не ногам".
4."Коли істимеш плоди своєі тяжкоі праці- буде тобі втішно і добре"
5."Багатство вік не замінить".
Оберіть одну із тем (висловлювання Шолом-Алейхема )і напишіть твір- роздум за структурою:
1) теза;
2)доведення тези (аргументи, факти, цитати, приклади із твору та з власних спостережень);
3) висновок.
Домашня робота.Прочитати уривки із твору  Р.Д. Бредбері "451 градус за Фаренгейтом"
Підручник ст.277-294.

14.05.2020 року
Тема .Тривога за майбутнє суспільства в романі-антиутопіі Рея Дугласа Бредбері "451 градус за Фаренгейтом". Провідні мотиви твору- книги (читання),пожежі, тотальний контроль, інакомислення  тощо
  Опрацюйте матаріал підручника ст.273-277.
У зошит запишіть анкету письменника ( дата народження, місце народження, батьки, навчання, літературна діяльність, творчий доробок митця).
Словникова робота. Запишіть і запамятайте.
Науково- фантастична література- художні твори, у яких автори  під впливом науково-технічного- пргресу намагаються в образній формі пргнозувати майбутнє, показувати прийдешню долю людства.
Утопія-( у перекладі з грец.- місце, якого немає)- фантазія, вимисел, мрія,що не збудеться, не справдиться. поняття  утопія  вперше виникло у одноіменному творі Томаса Мора ( острів, на якому було створено ідеальне суспільство).Сьогодні утопія- літературний жанр, наближений до науковоі фантастики.
Антиутопія- вигадане суспільство, яке є антитезою утопіі.  Зазвичай для нього характерний гнітючий суспільний контроль, що здійснюється авторитарним або тоталітарним урядом.
Серед найбільш відомих творів митця- роман"451 градус за Фаренгейтом", оповідання "Кульбабове вино", "Здрастуй і рощай", "Пахощі сарсапарелі", "І загримав грім", "Суничне віконце", " Третя експедиція".
Прочитайте уривки із твору (ст.277-284)
Жанр твору- фантастична проза, роиан- антиутопія.
Тематика: майбутнє, взаємини в тоталітарному суспільстві, ставлення до книг як до джерела духовності, негативні наслідки технічного прогресу.
Ознаки стилю: технічна достовірність, фантастика,поєднана з казковістю, містикою, страшними легендами, романтикою.
Назвіть і запишіть сучасні технічні винаходи, появу яких свого часу передбачив Бредбері .
Як би ви реагували на змальовану письменником фантастичну ситуацію щодо  книг, телебачення, якби це справді сталося?
Домашня робота.Дочитати твір (ст.277-294).Письмово дати відповідь на запитання 3 , 5(ст.295 ) 

18.05.2020 року
Тема.Р.Д.Бредбері"451 градус за Фаренгейтом": натовп і влада; складне прозріння особистості в тоталітарному суспільстві.
Шпигунські пристрасті ,детектив, бойовик, інтригу, фантастику змішано в романі -антиутопіі Бредбері ,а фінал-як у "новій" драмі: відкритий...Він на розсуд читача, для його міркувань і здогадів, І  це робить роман незвичайним, захопливим, повчальним, хоча про мораль, ідею твору - у письменника ані слова.З одного боку , він ніби зазирає, застерігає від помилок, які можуть у тому майбутньому мати фатальні наслідки, а з іншого- говорить про минуле: тоталітарний режим, трагедію особистості в ньому, жорстоке переслідування інакомислячих, самвидав тощо.
Натовп- це скупчення неорганізованих людей, стурбованих фактором зовнішньоі провокаціі, тимчасове згрупування великоі кількості людей,що мають безпосередній контакт між собою та майже  ідентично реагують на певні стимули.(випадковий натовп, експресивний натовп дієвий натовп, агресивний натовп, панічний натовп).
Влада в тоталітарному суспільстві зацікавлена в тому, щоб народ, маси були покірнима, духовними рабами, які приймали все, що ця влада ім запропонує.Прозріння буває важким і небезпечним, як це показано у романі Бредбері.
Дайте відповідь на запитання (письмово)
1.Чому Фабер вирішив допомогти Монтегові?
2.Чи можна звиневатити Монтега в загибелі випадкового перехожого, якого вбили замість нього?
3.Як діють мандрівні табори? Як Іхні члени зберігають інформацію?
4.Як суспільство в романі Бредбері робить  людину щасливою? Чи вдається це йому?
Опрацюйте матеріал підручника ст.296-297 .
Домашня робота. Для всіх -письмово відповісти на запитання 2,3 ( підр. ст.298), високий рівень- придумати продовження роману Бредбері " 451 градус за Фаренгейтом"

21.05.2020 року
Тема. Контрольна робота."Література ХХ-ХХI ст."
Початковий і середній рівні ( кожна правильна відповідь-0,5 балів)
1.Поміж основних проблем, які порушено у повісті Шолом-Алейхема"Тев"є- молочар", немає проблем:
а)філософських;
б)етичних;
в) екологвчних;
г) історичноі долі єврейського народу.
2.Основними рисами Тев"є-молочара були :
а)життєвий оптимізм;
б)сміливість, мужність;
в) пихатість, далекоглядність;
г) обачність, обережність.
3.Дочка Тев"є -молочара Цейтл взяла шлюб із:
а)студентом,
б) писарем;
в)кравцем;
г)підрядником.
4.Уцитаті, з повісті "Тев"є -молочар":"Звідки ти родом- чи з наших, чи, може з Литви?"-"Рід мій походить від Адама, а сам я, -каже він,-тутешній, ви мене знаєте " використано такі засоби комічного:
а)гумор;
б) сатира;
в)гротеск;
г) сарказм.
5.Тев"Є- молочар мав доньок:
а)3;
б)5;
в)6.
6.Функцію вистежування й покарання Монтега у романі  Р.Бредбері "451градус за Фаренгейтом" виконував:
а) дрон;
б)пожежна машина- робот;
в) електричний пес;
г) термінатор
7.Завданням пожежників у романі Бредбері було:
а)гасіння пожеж;
б)спалення книг;
в)профілактична робота з пожежноі безпеки;
г) покарання порушників протипожежноі безпеки.
8.Поміж основних ідей роману Р.Бредбері "451 градус за Фаренгейтом" немає ідеі:
а) осуду тоталітарного режиму;
б) неоціненноі значущості художніх книжок;
в) великого значення любові, взаєморозуміння;
г) багатства та бідності.
9.Зі світу, де живе Гай Монтег із твору Бредбері, майже зникли:
а) емоціі;
б)дерева;
в) дикі тварини;
г) різні хвороби.
10.Жанр  твору Бредбері "451 градус за Фаренгейтом ":
а) драма;
б)комедія;
в)фантастична проза;
г) роман- антиутопія.
11."А ще думав про книжки. і вперше зрозумів,що за кожною стоіть людина "-ці слова сказав:
а)Фабер;
б)Дядько Кларіс Маклелен;
в)Монтег;
г)Гренджер.
12."На все свій час. Так. Час руйнувати і час будувати. Так. Час мовчати і час говорити"- ці слова сказав:
а)Капітан Бітті;
б)Кларіс;
в)Стоунмен;
г0Монтег.
Достатній рівень (3 бали)
Виконайте одне із завдань.
Схарактеризуйте образ Тев"є- молочара, висловіть своє ставлення до особистостей його типу.
Схарактеризуйте образ Гая Монтега, висловіть своє ставлення до особистостей його типу.
Високий рівень(3 бали)
Виконайте одне із завдань (за вибором):
-напишіть твір "Складне прозріння особистості в тоталітарному суспільстві ( за романом Бредбері "451 градус за Фаренгейтом" та історичними і сучасними подіями у світі)";
-продовжте історію доньок Тев"є- молочара. .
Діти, передайте зошити до навчального закладу 22 травня 2020 року 

25.05.2020 року
Тема.Позакласне читання. Нелл Гарпер Лі "Убити пересмішника": проблема входження молоді в дорослий світ, зіткнення із жорстокістю ; моральні ідеали у творі
Опрацюйте матеріал підручника ст. 298-301
Роман "Убити пересмішника " посідає 40-ве місце у "Рейтинзі 100 найкращих книг усіх часів " журналу "Ньюсвік"
Украінською мовою твір Н.Г.Лі "Убити пересмішника" переклав  М, Ф. Харенко.
Складіть і запишіть ( на листочках) анкету письменниці.
Визначте , хто з героів роману "Убити пересмішника " Н. Г. Лі сказав ці слова:
"Яне любила читати, аж поки не злякалася думки, що все це може скінчитися "-....
-"Ти ніколи не зрозумієш людину, поки не подивишся на речі іі очима..."-....
-"Джем пояснив, що вони зробили набагато більше, ніж американці: винайшли туалетний попір і вічне  бальзамування..."-
" Яб хотів, щоб ти стріляв у бляшанки десь на задвірку, проте знаю, що битимеш пташок....але знай : убити пересмішника - великий гріх"-...
"...це не образа, коли тебе називають словом, яке комусь здається образливим. Це тільки свідчить , яка жалюгідна  душа у людини, що таке каже"-....
"Я хотів, щоб ти уважніше придивився до неі , хотів, щоб ти побачив справжню мужність, щоб переконався ,що не обов"язково  мати в руках рушницю " -...
"Суд - найперша установа, де з людиною повинні поводитися по справедливості, якого б кольору не була іі шкіра..."-...
"Більшість людей, Всевидько, хороші, коли іх нарешті зрозумієш"-...
"... люди одне одного живцем закопують у землю і самі цього не помічають"
Поясніть назву роману "Убити пересмішника"
Хто з героів роману викликає у вас співчуття ? Чому?
У яких судових справах батько Джин виявляв принциповість, а в яких - ні?
Як ставилися до темношкірих адвокат Фінч, його діти та інші мешканці міста?
Домашня робота  Письмово відповісти на запитання 6 на ст.301 (на листочках)

28.05.2020 року.
Тема.Рекомендована література для читання влітку.
Гомер "Одіссея", "Іліада"
Данте Аліг"єрі "Божественна комедія"
 В. Шекспір "Гамлет",
Гофман "Крихітка Цахес, на прізвисько Циннобер", "Золотий горнець",
В, Вітмен зб. "Листя трави",
Флобер "Пані Боварі",
О. Уайльд "Портрет Дорвана Грея",
М. Метерлінк "Синій птах",
Паоло Коельйо "Алхімік"Селінджер " Ловець у житі"

      

15.10.2020року 9-б

Тема уроку: Контрольна робота "Література доби Просвітництва" 

Домашня робота.Опрацювати матеріал підручника ст.51-56,відповідати на запитання на ст.55(усно) 

19.10.2020 року 9-а клас, 21.10.2020 року 9б клас.

Тема уроку.Історичні, філософські чинники розвитку романтизму. Основні ознаки романтизму як напряму в літературі й мистецтві. Романтизм у різних краінах.

Ознаки романтизму (запишіть у зошити) :

1.Підкреслена увага до людськоі  особистості, індивідуальності, внутрішнього світу людини.

2.Зображення виняткового характеру за виняткових обставин,сильноі, бунтарськоі особистості, непримиреноі зі світом.

3.Культ почуттів, природим та природнього стану людини. Заперечення раціоналізму.

4.Існування "двох світів ": світу ідеалу, мріі  та світу дійсності.Між ними існує невиправний розлад.Це спричиняє настрій відчаю та безнадіі,"світовоі скорботи" в митців-романтиків.

5.Звернення до народних сюжетів, фольклору, зацікавленість історичним минулим, пошуки історичноі свідомості.

6.У літературі та живописі набувають популярності розгорнуті описи екзотичноі природи, стихій, а також образи "природних "людей , "не зіпсованих" цивілізацією.

7.Романтизм відмовляється від використання сюжетів про античність.

Ознаки творів романтизму: (запишіть узошити)

Конфлікт із навколишньою дійсністю.

Цінність людськоі особистості, розуміння іі унікальності.

Увага до внутрішнього світу людини.

Віра у творчі сили особистості.

Новий тип героя -тираноборець, одержимий "світовою скорботою".

Прагнення до краси.

Захоплення несвідомим, таємничим, ірраціональним.

Широке використання символіки, фантастики, екзотики.

Звернення до фольклору та національноі міфологіі.

Увага до національноі історіі. 

Історичне підгрунття романтизму:Велика французька революція, проголошені гасла(свободи, рівності, братерства), величний герой Наполеон Бонапарт, десятиліття руйнівних наполеонівських  війн,виникнення "ієнськоі","озерноі" шкіл романтизму

Ідеали романтизму:

Святе Письмо, мистецтво, природа,кохання, краса, історичне минуле, дитинство.

Створення романтиками нових жанрів:

роман, поема (мальовничість та панорамність описів)-В.Скотт,В.Гюго, Е. Гофман Ф.Купер,Дж. Байрон,Г.Гейне, А.Міцкевич,О.Пушкін;

лірична поезія (співчуття та сердечність народноі пісні);

фантастична повість, балада, елегія, послання.

Домашня робота.Опрацювати і вивчити  матеріал підручника ст.56-59, проаналізувати поезію Гейне "Не знаю ,що стало зо мною.."(письмово). 

  21.10.2020 року.9а,  22.10.2020 року 9-б

Тема уроку.Специфіка німецького романтизму і творчості Г.Гейне. "Книга  пісень": особливості композиціі збірки, образ ліричного героя, фольклорні елементи (образи, мотиви, символи,  жанрові ознаки пісні та ін.)

 Письмово дайте відповідь на запитання  за зразком.

 З чим у вас асоціюється слово «романтизм»? (асоціація із Середніми віками, коли в літературі був популярним жанр рицарського роману.)

ü Що ви знаєте про романтизм як напрям мистецтва? (  ...)

ü У чому полягає суть романтизму?(…  )

ü Що є витоками, першоосновою творів романтиків? ( ….)

ü Укажіть найвизначніші досягнення романтиків у літературі. ( …)

  Серед згаданих імен поетів-романтиків ви вказали ім’я Генріха Гейне, який одного разу порівняв своє серце з дивовижною тропічною квіткою, яка розквітає один раз на сто років. І дійсно, відомий німецький поет, яскравий талант якого розквітнув на початку ХІХ ст., є визначним майстром світового рівня. Саме про нього та його творчість ми говоритимемо на найближчих уроках.

   „Книга пісень” Г. Гейне – лірична сповідь, об’єднана єдиною спільною темою – темою кохання. Збірка складається з чотирьох циклів: «Cтраждання юності», «Ліричне інтермецо», «Знову на батьківщині», «Північне море». Однак у кожному з циклів означена тема набуває різних інтерпретацій. Почуття ліричного героя знехтувані. На цьому ґрунті виникає конфлікт закоханого і дійсності, яку герой сприймає через призму власної драми.
„Книга пісень” – своєрідний ліричний щоденник, твір, цілісний за формою і змістом. До книги ввійшли вірші, написані в різних жанрах: елегії, балади, романсу, медитації. Ліричний герой книги – людина багатої душі. Та він не лише здатний на високі почуття і любовні страждання, але й уміє аналізувати власні переживання, вдаючись часом навіть до самоіронії. У „Книзі пісень” зібрана духовна історія ліричного героя: він проходить шлях від кохання до розчарування і самотності. 

 

  А зараз давайте перейдемо безпосередньо до аналізу віршів Г. Гейне зі збірки «Книга пісень».

   У вірші відобразилось захоплення Гейне фольклором. в основу балади покладено народну легенду про Лорелей – казкову красуню, що з'являлась на скелі над Рейном і своїм звабливим співом зачаровувала всіх, хто її чув. Багато рибалок, що пропливали неподалік, розбивалися об підводне каміння чи гинули у водоверті, бо переставали стежити за ходом свого корабля, небесний голос чарівниці призводив їх до загибелі.

  Хто є ліричним героєм вірша?

Ø Як у поезії поєднуються міф і дійсність?

Ø Зверніть увагу на вживання займенника " ich" у першій і останній строфах "Ich glaube" (я знаю) (автора цікавить не стільки легенда, скільки індивідуальне переживання, почуття ліричного героя)

Ø Чим приваблює рибалок Лорелей? (Зовнішністю, піснею).

Ø Які епітети  вживаються в опису зовнішності, пісні? ("goldnes" - золотий, "wundersame, gewaltige" (чарівна, та, що манить)

Ø Золотий  колір має казкову таємничість, підкреслює душевну красу, а краса у фольклорі часто стає причиною загибелі людей.

Ø Який символ зображує в поезії згубну силу кохання? (Лорелей втілює згубну силу кохання, не вона стає причиною загибелі рибалок і мандрівників, а саме кохання).

 Так, кохання – надзвичайно складне, незбагненне і загадкове почуття, що має містичну силу над волею та бажаннями людини. Це відкриття епохи Романтизму. Це відкриття, яке у вірші робить Гейне. Це ще й твір про особисту трагедію поета і драму всього його покоління, що нерідко потрапляло в полон ілюзій. До образу Лорелей зверталися німецькі письменники-романтики. Але інтерпретація легенди Г. Гейне вважається найпоетичнішою.

  Гейне якось сказав: "Кожна людина - це всесвіт, який з нею народжується і з нею вмирає; під усякою могильною плитою лежить всесвітня історія."

ü Як ви розумієте це висловлювання щодо самого поета? Відповідь запишіть.

 

VІІ. Домашнє завдання Вивчити напам`ять вірш «Не знаю ,що стало зо мною…»,уміти  розповідати  про творчість Г.Гейне, виразно читати поезіі на ст..61-62.Поезію здати 23,26.10.2020 року ,зошити принести ,передати 23.10.2020

 

 

 


1 комментарий: